Porady o sprzątaniu

Sprzątanie powierzchni komercyjnych

31-03-2013

W jaki sposób zapewnić wysoki standard wykonania tych usług?

Rynek czystości jest rynkiem dość niewdzięcznym. W kontekście nieruchomości komercyjnych można wyjaśnić to następująco: idealna sytuacja to taka, gdy użytkownik obiektu (klient, gość, najemca, itp.) korzysta z nieruchomości bez żadnych problemów. Oznacza to, że gdy w obiekcie jest czysto, nie należy spodziewać się pochwał, czy nagród – jest to uznawane za stan normalny. Natomiast uchybienia w usługach sprzątania wpływają znacznie na wizerunek całego obiektu, a także nierzadko decydują o rezygnacji z dalszego korzystania z tej nieruchomości. Przykładem może być toaleta w centrum handlowym. Jeżeli jest ona czysta, jest wiele kabin, dozowniki środków czystości, papieru toaletowego i ręczników są zawsze pełne, wtedy klient będzie powracał do tego obiektu.

Niewidzialna ręka”

Pozostając w temacie nieruchomości handlowych – w godzinach otwarcia centrum handlowego czystość zapewniana jest przez tzw. serwis dzienny. Ponieważ pełne sprzątanie obiektu odbywa się poza godzinami jego otwarcia, zadaniem serwisu dziennego jest podtrzymanie czystości w samym obiekcie. Przyjmuje się, że w centrach handlowych główne czyszczenie odbywa się codziennie w porze wczesno porannej, tj. od godz. 5.00 lub 6.00 do momentu otwarcia.

Takie godziny pracy mogą być mało komfortowe np. dla zarządcy obiektu, mogą się również wiązać z nieco wyższymi kosztami, niż w przypadku pracy w dzień, natomiast priorytetem jest bezpieczeństwo oraz wygoda klientów. Niewyobrażalne jest, aby podczas zakupów klient zawadził nogą o wózek serwisowy. Wówczas w grę mogą wchodzić nawet roszczenia odszkodowawcze.

Firma zewnętrzna czy własne służby sprzątające?

Obecnie większość nowoczesnych obiektów handlowych, jak i biurowych korzysta z usług firm zewnętrznych. Na rynku działa wiele doświadczonych już firm sprzątających, które precyzyjnie dobierają metody i środki czyszczenia do specyfiki obiektu. Jeśli powierzchnia wymaga specjalnej dbałości, firma zewnętrzna dobierze preparaty czyszcząco-pielęgnacyjne i zagwarantuje, że wykonane prace nie spowodują pogorszenia jakości czyszczonej powierzchni. Należy wspomnieć, że na rynek czystości weszło niedawno hasło Green Cleaning, co oznacza, że firmy sprzątające starają się stosować środki przyjazne środowisku, a także zapewniać jak najmniejsze zużycie wody i energii.

Kolejną zaletą korzystania z firmy zewnętrznej jest zapewnienie ciągłości prac – nawet w przypadku dużej rotacji osób pracujących przy sprzątaniu (co niestety jest częstym zjawiskiem w tej branży), inni pracownicy firmy sprzątającej są przesuwani lub oddelegowani, aby zapełnić lukę. Ważne jest również to, iż serwis zewnętrzny można dopasować do potrzeb obiektu, np. w okresie zwiększonej częstotliwości prac.

Niemal tak samo ważną kwestią, jak jakość usług sprzątania, jest zachowanie pracownika firmy sprzątającej w obiekcie. Musimy mieć świadomość, że jest to najczęściej osoba, na którą zarządca nieruchomości nie ma bezpośredniego wpływu. Istnieje szereg reguł, które sprawiają, że jego praca stanie się niewidoczna dla przeciętnego użytkownika nieruchomości, ale przynosząca rezultaty.

Podstawowym elementem (wymienionym już wcześniej) jest jego „niewidzialność”. Pracownik firmy sprzątającej powinien jak najmniej rzucać się w oczy użytkownikom obiektu. Jeśli pracuje na dziennej zmianie, prace powinny być wykonywanie sprawnie i szybko. Wszystkie urządzenia do czyszczenia oraz środki czystości powinny być w jak najmniejszym stopniu wystawiane w pomieszczeniach użytkowanych przez inne osoby. W żadnym wypadku pracownik firmy sprzątającej nie może zostawiać ich bez nadzoru.

Liczy się również aparycja pracowników mających kontakt z użytkownikami obiektu. Powinni być uprzejmi i pomocni oraz schludnie ubrani. Niektóre firmy sprzątające gwarantują swoim pracownikom firmowe uniformy.

Okazuje się, że pracownik firmy sprzątającej może być bardzo pomocny w codziennej pracy zarządcy nieruchomości. Jeśli chodzi o nieruchomości biurowe – to sprzątaczka jest ostatnią osobą, która odwiedza wszystkie pomieszczenia zajmowane przez najemców. Może podjąć działania, które są zazwyczaj poza zakresem jej obowiązków, np. zgłosić usterkę (jak np. przepalenie żarówki); wyłączyć niektóre urządzenia, aby oszczędzić energię; a także przekazać codzienne uwagi od najemcy odnośnie najmowanej powierzchni. Dlatego zarządcy nieruchomości cenią sobie dobre relacje z tym pracownikiem firmy zewnętrznej.

Usługi sprzątania często są dla zarządców nieruchomości czy facility managerów usługami drugiej kategorii. To przekonanie znajduje swoje odzwierciedlenie również w budżetach przeznaczonych na opłacenie tych usług. Jednak to właśnie czystość jest jednym z kluczowych elementów decydujących o zadowoleniu z użytkowania obiektu. Czystość rozumiana nie tylko jako dobra jakość usług sprzątania, ale również odpowiednie zachowanie pracowników firm czystości. 

Artykuł pochodzi z:  miesięcznika Administrator 5/2012

lista aktualności