Porady o sprzątaniu

Jak prawidłowo wybrać firmę sprzątającą?

18-04-2013

W większości administratorzy obiektów publicznych nie posiadają odpowiedniej wiedzy tak teoretycznej jak i praktycznej z zakresu utrzymania czystości.

Do podstawowych mankamentów należy zaliczyć:

Brak prawidłowo przeprowadzonej inwentaryzacji obiektu pod względem utrzymania czystości (metraż, rodzaje powierzchni, zabudowa itp.)
Nieznajomość faktycznych kosztów sprzątania (płace pracowników, sprzęt, preparaty) w zależności od wymagań (poziom usługi)
Zapominanie, że każdy obiekt na którym jest prowadzony system bieżącego utrzymania czystości, wymaga okresowych procesów sprzątania gruntownego (zabezpieczenie podłóg, pranie wykładzin itp.)
Od kilku lat staram się uczestniczyć w konferencjach poświęconych eksploatacji obiektów. Niestety, podczas tego typu spotkań nie porusza się tematów poświęconych utrzymaniu czystości. Jeżeli zaś taki panel się pojawi, to zwiera on prezentacje nowego sprzętu, środków chemicznych .
Wielokrotnie proponowałem instytucjom edukacyjnym, licznym stowarzyszeniom darmowe, podkreślam darmowe prelekcje . Zainteresowanie było bliskie zeru.
Wydaje się, że administratorzy obiektów wiedzą na temat sprzątania prawie wszystko.
Niestety sytuacja jest diametralnie inna. Osoby z sektora administracyjnego nie posiadają odpowiedniej wiedzy w wyborze zewnętrznej firmy usługowej. Najważniejszym elementem decydującym jest cena, oczywiście jak najniższa.
 
Jak zatem powinien działać administrator:
Powinien przeprowadzić prawidłową, pełną inwentaryzację obiektu:
- jaki posiada metraż,
- jakie znajdują się na nim powierzchni twarde, miękkie,
- jakiego rodzaju, linoleum , kamień, gres itp.
- przeprowadzić analizę zabudowy pomieszczeń biurowych, pracowniczych, sanitariatów – pod względem powierzchni , wyposażenia,
- w jakim stopniu obiekt jest eksploatowany przez pracowników oraz klientów (czas pracy, czas umożliwiający sprzątanie)
Na podstawie zebranych informacji przeprowadzić konsultacje ze specjalistami firm handlowych i usługowych co do faktycznych kosztów utrzymania czystości na obiekcie.
Przeprowadzone konsultacje staną się w następnym etapie podstawą do przygotowania pakietu przetargowego, zawierającego wymagania, jakie administrator stawia firmą przystępującym do składania ofert (co wchodzi w zakres sprzątania, w jaki sposób mają być te zabiegi prowadzone)
Okres składania ofert to dla administratora nie czas spokojnego oczekiwania, ale okres wytężonej pracy. Należy bowiem przeprowadzić analizę każdej oferty nie tylko pod względem cenowym, ale jakościowym (analiza referencji, stanu finansowego firmy itp.)
 
Drugim problemem, przed którym staje zleceniodawca , a z którego często nie zdaje sobie sprawy, jest stan polskiego rynku utrzymania czystości. Na pierwszy rzut oka wszystko jest w porządku - są liczne firmy handlowe i usługowe, organizacje branżowe, czasopisma, szkolenia. Rzeczywistość jest niestety trochę inna.
 
Do podstawowych problemów naszego rynku utrzymania czystości należy zaliczyć:
Istnienie pseudo-firm, które określają się jako utrzymujące czystość na obiektach, ale z profesjonalnym sprzątaniem mają mało wspólnego 
Oferowanie cen za usługę, która nie pokrywa kosztów pracy
Brak przygotowania merytorycznego, a głównie praktycznego, w zakresie procesów technologicznych i to zarówno wśród pracowników liniowych, jak również  wśród osób nadzoru. Zastanawiam się często, czy profesjonalny warsztat samochodowy zatrudni szefa serwisu, który nigdy nie wymieniał uszczelki pod głowicą silnika. Wydaje się, że raczej nie. Firmy usługowe zapełniane są często przez specjalistów z zakresu sprzątania, którzy mogą pochwalić się tylko tym, że czasami potrafią posprzątać swoje mieszkanie.
Jak mimo tych wszystkich problemów wybrać firmę, która dla obiektu nie będzie zagrożeniem, a dla administratora źródłem ustawicznego stresu?
Po prostu należy podnosić swoje kwalifikacje. To stwierdzenie odnosi się zarówno do zleceniodawcy, jak i wykonawcy. Jeden i drugi powinni zapomnieć o maksymie, że „sprzątać każdy może”, a sprzątanie obiektowe to sprawa prosta, nie wymagająca odpowiedniej wiedzy.
Kwalifikacje należy podnosić nie tylko w zakresie teorii ale także praktyki - praktyki przez duże P.
Profesjonalne utrzymanie czystości powinno bowiem opierać się na:
Przygotowanych do działania zasobach ludzkich (dobrze opłacani, przygotowani praktycznie pracownicy oraz wyspecjalizowany sektor nadzoru w infrastrukturze kontroli)
Odpowiedniej infrastrukturze technicznej (odpowiedni sprzęt i preparaty)
Odpowiedniej strukturze pracy (plan higieny, obejmujący sprzątanie bieżące, gruntowne i okresowe)
Dobrze zorganizowanej kontroli usługi ze strony administratora i wykonawcy usługi.
Jeżeli te informacje będzie posiadał zleceniodawca, do często w dużej ilości popiołu potrafi dostrzec ukryty diament. Tego życzę wszystkim, którzy stają i stawać będą przed wyborem firmy sprzątającej do sprzątania własnego obiektu.
 
Sprzątanie – to warto wiedzieć
 
Odkurzacze
Odkurzanie jest najlepszą metodą pielęgnacji i czyszczenia wykładzin elastycznych (dywany, chodniki itd.).
W ofercie przykładem odkurzacza jednofunkcyjnego jest T 15/1, niezwykle cichy, profesjonalny odkurzacz na sucho. Dzięki niezwykle cichej pracy  - 59 dB(A) urządzenie doskonale sprawdza się w miejscach gdzie hałas jest niepożądany. Urządzenie łączy w sobie ergonomię i komfort pracy poprzez wygodne rozmieszczenie akcesoriów. Urządzenie charakteryzuje się wysoką siłą ssania.
Odporny na uderzenia zbiornik ze zintegrowanym zderzakiem spełnia wysokie wymagania stawiane profesjonalnym odkurzaczom – stanowi ochronę nie tylko dla samego odkurzacza ale również dla mebli. Dwa duże tylne koła oraz para samonastawnych kółek zapewniają dobrą stabilność urządzenia a gumowe opony gwarantują ciche przemieszczanie się.
Innym typem odkurzaczy przeznaczonych do czyszczenia dywanów i wykładzin dywanowych są odkurzacze szczotkowe. Zapewniają one wysoką skuteczność. Uciążliwe cząstki brudu, nici i włosy są odrywane od dywanu i zbierane, a włókna są jednocześnie wyczesywane, co nadaje im świeży wygląd.
CV 36/2 to jeden z odkurzaczy szczotkowych (kolumnowych) firmy Kärcher, który doskonale sprawdza się przy odkurzaniu podłóg tekstylnych w biurach, hotelach, butikach czy na salach konferencyjnych. Urządzenie jest dodatkowo wyposażone w silnik szczotki który gwarantuje bardzo dokładne rozczesanie runa.
 
Urządzenia spryskujaco-odsysajace
Firma Kärcher w swojej ofercie posiada również urządzenia spryskująco-odsysające, niezwykle skuteczne w czyszczeniu dywanów i wykładzin podłogowych, tapicerek, żaluzji pionowych i foteli samochodowych. W ofercie Kärcher znajdują się urządzenia od Puzzi 8/1 C o wydajności 12-18 m²/h aż do Puzzi 400 K, którego wydajność sięga nawet 90m²/h.
Podczas spryskiwania z odsysaniem, roztwór wody i środka czyszczącego jest rozpylany na czyszczoną powierzchnię i odsysany w jednym przejściu roboczym. Brud jest rozpuszczany i usuwany, a pozostawiona wilgoć resztkowa jest niewielka. Urządzenia spryskująco-odsysające zapewniają dogłębne czyszczenie włókien z zastosowaniem środków czyszczących, które są łagodne dla czyszczonych powierzchni i pozostawiają przyjemny zapach. W ofercie Kärcher szczególnie polecany jest RM 760 press & ex  - środek do zasadniczego czyszczenia dywanów, wykładzin i tapicerek, dostępny w formie proszku lub tabletek.
 
Kapsułkowanie
Kolejną metodą czyszczenia dywanów i wykładzin dywanowych jest metoda kapsułkowania. Polega ona na spryskaniu czyszczonej powierzchni środkiem chemicznym, który następnie otacza brud i zamyka go w mikroskopijne "kapsułki". Minimalny czas schnięcia to 20 min. Po wyschnięciu należy zebrać powstałe kapsułki odkurzaczem. RM 768 iCapsol to środek do pielęgnacyjnego czyszczenia wszystkich powierzchni tekstylnych idealny szczególnie jeśli wymagany jest krótki czas schnięcia i konieczność szybkiego użytkowania wykładziny.
lista aktualności