Porady o sprzątaniu

5 rad jak odpowiednio dobrać dni i godziny usługi sprzątania w biurze

10-04-2017

Względy higieniczne, wizerunek oraz lepsza organizacja pracy to wystarczające powody, dla których należy utrzymywać porządek w biurze. Równie ważnym argumentem jest wydajność pracowników, ponieważ czyste biuro to zdrowe biuro. Jak zatem zapewnić odpowiedni standard i poradzić sobie z kurzem, brudną podłogą czy śmieciami po całym dniu lub tygodniu pracy? Jak zaplanować takie porządki, biorąc pod uwagę obecność pracowników w biurze i ich obowiązki? Oto 5 podstawowych rad, jak planować sprzątanie w biurze.

1. Ustal potrzeby

Kwestie sprzątania biura w danym mieście różne firmy rozwiązują w różny sposób. Wszystko zależy od branży, budynku, wielkości podmiotu, a tym samym od ilości zatrudnionych osób. Za tym idzie zakres usług i wymagania związane z zapotrzebowaniem na określony rodzaj prac. Dlatego, chcąc ułatwić organizację firmie, po wizji lokalnej warto ustalić z podwykonawcą harmonogram sprzątania, który uwzględni potrzeby przedsiębiorstwa realizowane w ustalonych cyklach lub jednorazowo, termin oraz odpowiadający mu zakres prac i rodzaj używanych środków czystości oraz urządzeń.

2. Dostosuj ekipę

Ponieważ dla każdego zleceniodawcy ważne jest, aby wykonawca nie był uciążliwy dla pracowników i – co najważniejsze – był terminowy, w zależności od potrzeb warto wybierać najbardziej elastyczne rozwiązania. W większych firmach, z uwagi na duży ruch bądź środowisko międzynarodowe, o wiele skuteczniej jest zlecić sprzątanie po godzinach pracy biura z możliwością wyznaczenia nadzoru lub zdecydować się na serwis nocny. Takie usługi, z indywidualnym planem prac, stałymi godzinami sprzątania określonych pomieszczeń oraz ich ilością, są w standardzie zewnętrznych serwisów porządkowych, a wybór daty sprzątania oferują nawet z dwudniowym wyprzedzeniem.

3. Przygotuj się na codzienne porządki

Ponieważ ciągły kontakt z roztoczami, pleśnią i grzybami może być źródłem migren, alergii, a nawet przewlekłych problemów z układem oddechowym, porządków nie można traktować wyłącznie w kategoriach estetyki i wizerunku. Dlatego takie czynności, jak zamiatanie lub odkurzenie z umyciem podłogi, ścieranie kurzu z mebli, półek i z komputerów oraz urządzeń biurowych, włącznie z opróżnianiem koszy należą do codziennych obowiązków serwisu. Warto również uwzględnić ruch w budynku – w przypadku odkurzania wykładzin usługa może być wykonywana od 4 do 7 razy w tygodniu, a w przypadku np. holi recepcyjnych nawet 2 razy dziennie. Dotyczy to nie tylko przestrzeni biurowej, ale także pomieszczeń socjalnych, dlatego regularne usługi utrzymania czystości w dni robocze obejmują także kuchnie oraz toalety. Możesz tutaj zobaczyć przykładowy zakres czynności codziennych wykonywanych przy sprząt

Pamiętaj, nawet jeśli porządki muszą być realizowane w godzinach pracy biura, profesjonalna ekipa robi to logistycznie, a przede wszystkim dyskretnie, dostosowując się do specyfiki obiektu i natężenia osób.

Potrzebujesz ustalić zakres sprzątania w biurze. Napisz do nas >>


4. Uwzględnij okresową pielęgnację

W każdym biurze czy budynku użyteczności publicznej do rutynowych porządków należy także mycie okien, które realizuje się zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem. Zwykle jest to termin raz na 3-4 miesiące w przypadku okien zewnętrznych i raz na miesiąc w przypadku wewnętrznych przeszkleń.

Planując okresowe porządki należy również uwzględnić konserwację podłóg drewnianych, która jest wymagana co 6 miesięcy i warto takie działania przeprowadzać po godzinach pracy, najlepiej przed weekendem. To samo dotyczy wykładzin – oprócz codziennego odkurzania czy odplamiania, okresowo wykonuje się zabieg podnoszenia runa (raz na 1-8 miesięcy) oraz czyszczenia dogłębnego (średnio raz na rok). O ile w pierwszym przypadku czynność nie zaburza pracy biura, specjalistyczne czyszczenie w zależności od metody może wymagać nawet doby zanim będzie możliwość jej dalszego użytkowania.

5. Zaplanuj zadania specjalne

Konferencja lub impreza firmowa, a także mycie okien na wysokościach lub szklanych elewacji w wieżowcach, gdzie zlokalizowane są biura, to już większe wyzwania. Choć nie należą do standardowych porządków, są ważnym elementem wizerunku firmy i wymagają zaangażowania ekipy fachowców. W przypadku okien, troska o ich czystość powinna być uwzględniona w ramach rutynowych czynności podejmowanych raz na 6-12 miesięcy. Takie usługi wykonywane są w ciągu dnia, w godzinach pracy biura jako jednorazowe zlecenie lub w ramach stałej współpracy z zewnętrzną firmą. Pozostałe zdarzenia są zleceniami doraźnymi, które warto odpowiednio wcześnie uwzględnić w kalendarzu i zamówić serwis sprzątający. Otwarty na potrzeby klientów, bardzo często takie usługi realizuje w godzinach nocnych lub porannych.

lista aktualności