Porady o sprzątaniu

Kuchnia w biurze to nie tylko miejsce w którym zjesz. Zadbaj o jej czystość i funkcjonalność

17-07-2017

Cystość kuchni w biurzeKuchnia to najważniejsze miejsce w domu. W nowoczesnej przestrzeni biurowej również zdobywa coraz ważniejszą rolę. W większości firm znajduje się miejsce, w którym pracownicy przygotowują i jedzą posiłki oraz mają chwilę na dłuższą rozmowę. Wymagają tego przepisy BHP dla zakładów pracy zatrudniających powyżej 20 osób. Pomieszczenia tego typu powstają również w mniejszych firmach co jest jak najbardziej zrozumiałe. Zyskują nie tylko pracownicy ponieważ mogą w spokoju, podczas przerwy coś zjeść, wypić, porozmawiać. Zyskuje również firma – czystsze stanowiska pracy, brak „jedzeniowych” zapachów w korytarzach i salach konferencyjnych. Prócz tego badania wskazują, że w miejscach pracy, gdzie są wydzielone miejsca do przygotowywania i jedzenia posiłków jest mniej skaleczeń, poparzeń i urazów.

Miejsce na kuchnie

Kuchnia i jadalnia powinny być usytuowane w miejscu łatwo dostępnym ale nie bezpośrednio sąsiadujące z  pomieszczeniami, w których prowadzi się prace mocno brudzące. Dla każdego powinno być miejsce, a więc zakupmy duży stół i tyle krzeseł ilu pracowników przebywających na przerwie. Blaty kuchenne powinny dostarczyć miejsca dla kilku osób naraz przygotowujących posiłek. Krótko mówiąc, pomieszczenie powinno być dostosowane do ilości pracowników. Przy urządzaniu kuchni od podstaw warto zaznajomić się z pojęciem tzw. trójkąta roboczego i ergonomii. Jest to złota zasada ustawienia trzech głównych elementów wyposażenia kuchni: lodówki, zlewozmywaka i płyty kuchennej/ piekarnika, opartych na wierzchołkach trójkąta.  Jeżeli jadalnia będzie przestronna, wentylowana i dobrze doświetlona stanie się ważnym miejscem na odpoczynek. Powinna być oczywiście wyposażona w podstawowe sprzęty, takie jak lodówka, czajnik elektryczny, zlewozmywak, suszarkę na naczynia, szafkę na naczynia, mile widziane są również małe kuchenki elektryczne lub mikrofalowe oraz dystrybutor z wodą do picia. Zadbajmy by były tam ręczniki papierowe, czyste ściereczki i regularnie opróżniany kosz na śmieci lub kilka pojemników do segregacji odpadów. W widocznych miejscach należy umieścić informację o zakazie palenia tytoniu.

Czystość w kuchni

Kuchnia w biurze to także dużo więcej pracy dla osób dbających o czystość w firmie. Chociaż kultura osobista wymaga by każdy w równym stopniu sprzątał po sobie to w praktyce bywa różnie, a kuchnie nie powinna być kością niezgody wśród pracowników. Wyznaczanie dyżurów   czy wprowadzanie lokalnych zasad kto jest odpowiedzialny za jaką część kuchni – nie zawsze sprawdza się i może powodować konflikty. Osoby z firmy sprzątającej powinny mieć wyznaczone dodatkowe czynności, których  nie należy zaniedbywać. Należą do nich:

  • • opróżnianie i mycie koszy na śmieci,
  • • wymienianie brudnych ręczników i ścierek,
  • • uzupełnianie płynu do naczyń i mydła,
  • • staranne czyszczenie podłogi, stołu oraz blatów odpowiednimi detergentami (nie wystarczy wilgotna ścierka lub ręczniki papierowe),
  • • mycie zlewozmywaka i mikrofalówki,
  • • regularne odkamienianie czajnika.

Warto jest ustalić z firmą sprzątającą by co jakiś czas robić porządek w lodówce. Lodówkę należy regularnie myć i opróżniać z resztek jedzenia.  Zmywaniem pozostawionych naczyń również powinna zając się firma sprzątająca. Ustalmy wcześniej zakres obowiązków, co należy wykonać raz, a co więcej razy w tygodniu.  Profesjonalni pracownicy firmy sprzątającej sami podpowiedzą nam jak dbać o firmowe pomieszczenia socjalne i jak prawidłowo ustalić grafik.

zobacz ofertę na sprzątanie biura

Kuchnia jako centum spotkań

Na koniec warto przypomnieć, że kuchnia poza oczywistą funkcją jaką spełnia ma również być miejscem gdzie pracownicy mogą się spotkać i porozmawiać, co niekiedy prowadzi to powstania nowych pomysłów i rozwiązań poprawiających działanie naszej firmy. Jak wynika z wniosków badaczy z American Gallup wystarczy, krótka przerwa na posiłek w kuchni, aby czuć się lepiej i być bardziej zrelaksowanym. Budowanie więzi pracowniczych wzmacnia naszą odporność na stres. Jak twierdził Steve Jobs, miejsce pracy powinno pobudzać do spotkań i nawiązywania nierutynowej współpracy. „Jeżeli budynek temu nie sprzyja, traci się innowacyjny potencjał i tę szczególną magię, która towarzyszy wszelkim odkryciom dokonywanym dzięki szczęśliwym zbiegom okoliczności”.

lista aktualności