Porady o sprzątaniu

Bezpieczny powrót do szkoły – jak uniknąć zarazków?

05-09-2017
Jak uniknąć choroby dziecka...

Kiedy dzieci muszą wrócić do szkoły po długim letnim wypoczynku, to okazuje się, że ich organizm nie jest przygotowany do walki z zarazkami. Nagle zostają narażone na działanie niezliczonej ilości bakterii w zatłoczonych autobusach, klasach czy szkolnych korytarzach. W ciągu pierwszego miesiąca wiele dzieci łapie przeróżne choroby, a naukowcy nawet nazywają to zjawisko „plagą powrotu”. Na szczęście mamy wpływ na zdrowie naszych pociech, więc aby nie narażać je na dodatkowy stres należy trzymać się kilku zasad.

Nauka wyniesiona z domu

Najważniejsze jest wzmocnienie dobrych nawyków higienicznych, a zwłaszcza przypominanie o regularnym myciu rąk. Według sondażu pielęgniarek szkolnych dbanie o czystość dłoni jest najlepszą ochroną przed chorobami. Warto uczyć tego już najmniejsze dzieci i zwracać im na to uwagę. Upewnijmy się także, czy nasza pociecha używa właściwej techniki – czy korzysta z ciepłej wody, mydła, jak dokładnie suszy ręce itd.

„Punkty zapalne”

Uczulmy dziecko na to, by unikało „hotspotów”, czyli miejsc pełnych bakterii i zarazków. W szkole jest to przeważnie toaleta, więc ważne jest, by maluch nie siadał bezpośrednio na deskę klozetową i nie pił wody z kranu. Oczywiście nie chodzi o to, by wzbudzać w dzieciach paranoję, jednak pamiętajmy o tym, by zawsze miały w plecaku dodatkowe chusteczki higieniczne i butelkę napoju.

Wsparcie zdrowia

Zanim zacznie się rok szkolny warto wspomóc układ odpornościowy naszego dziecka. Można zakupić suplementy, witaminy lub minerały, które wykazują działanie antybakteryjne i przeciwzapalne. Dobrym rozwiązaniem jest także wzbogacenie diety malucha o prozdrowotne produkty spożywcze, takie jak np. jogurt, płatki owsiane czy warzywa. Jesień to sezon na świeże owoce, w tym jabłka i gruszki. Dlatego jeśli mamy dostęp do naturalnych upraw, to wykorzystajmy to. Zadbaj również o czystość swojego mieszkania a w szczególności łóżka. Najwięcej roztoczy, bo nawet aż 2 mln, znajduje się właśnie tam. Wilgoć, ciepło i złuszczający się naskórek stanowią bardzo dobre warunki dla ich bytowania. Regularne sprzątania a w tym odkurzanie wspomoże zdrowie Twojego dziecka.

Jeżeli nie lubisz albo nie masz czasu sprzątać, skorzystaj z naszych pakietów.

Kondycja psychiczna też jest ważna!

Unikajmy sytuacji, które mógłby zwiększyć poziom stresu u naszego dziecka. Sam powrót do szkoły jest już wielkim problemem, wiele maluchów nie może spokojnie zasnąć czy jeść. Stres i brak snu może mieć negatywny wpływ na układ odpornościowy. Jeśli widzimy, że nasze dziecko jest nerwowe, nie może znaleźć sobie miejsca, nie wysypia się, to pomóżmy mu. Czasem wystarczy tylko rozmowa, słowa zrozumienia, jednak można również skorzystać z terapeutycznych właściwości ziół – sprawdzi się tutaj melisa, werbena, czarny bez, a nawet rumianek. Dobrym pomysłem jest także zmuszenie dziecka do większej aktywności fizycznej, więc wspólna gra w piłkę nie tylko zacieśni więzy, ale także zmieni nastrój malucha.

Nie zarażaj!

Dzieci wycierające nos w rękaw to powszechny widok. Niestety równie nieestetycznie zachowują się w trakcie kichania – nie zasłaniają ust i „plują” na wszystko dookoła. Dlatego bardzo ważne jest, żeby uczyć dzieci już od maleńkości, jak należy się zachować w trakcie przeziębienia. Nos wydmuchujemy w chusteczkę, którą wyrzucamy do śmieci (nie trzymamy w torbie z książkami i śniadaniem!), kichamy w materiał lub w złożone dłonie, które szybko myjemy. Nawet jeśli to nie nasze dzieci są odpowiedzialne za rozprzestrzenianie się zarazków, to inne dzieci zaczną kopiować ich właściwie zachowanie.

Nic na siłę

Jeśli dziecko czuje się źle – psychicznie lub fizycznie, to niech po prostu zostanie w domu. Układ odpornościowy musi nauczyć się od nowa walczyć z bakteriami, więc warto, by dziecko miało szansę całkowicie się wykurować, zanim znowu pójdzie do szkoły. Jeśli nasz maluch choruje bardzo często skontaktujmy się oczywiście z lekarzem, ale także z nauczycielami. To oni obserwują naszą pociechę przez wiele godzin, więc wiedzą, jakich złych nawyków należy się pozbyć.

lista aktualności